søndag 26. oktober 2008

Jenter

Tre bøker jeg nettopp har lest kommer i den kategorien:

KK GID av Janne Aasebø Johnsen. Flaut, men jeg vet så lite om sms-språk at jeg måtte søke på internett for å finne ut hva KK GID betyr (Ikke gidd?). Jeg fant til slutt ut at KK GID (sannsynligvis) betyr kjempe, kjempe glad i deg. Husk det når du leser slutten av denne ungdommelige ungdomsboka.
Jeg kommer til å tenke på de ungdommene jeg skrev om som syntes at ungdomsbøker er annerledes enn deres liv, kjedelige, sprø. Hva vil de synes om denne boka, ass, lissom? Jeg har årntli probblem med å c (see) at dette språket vil hjelpe. Men så er jeg ikke ungdom.
Handlinga? Å, ja. Vibeke blir beskyldt for å ha skrevet stygge ting om ei klassevenninne (den nye venninna til bestevenninna) på internett. Snart får hun også høre at hun har skrevet noe stygt om lærerne. Det stemmer ikke, og dermed begynner detektivarbeidet for å finne ut hvem som har gjort det. Men beskyldningene går selvfølgelig innpå henne, særlig fordi hun prøver å tenke på skolerevyen hun gjerne vil være med i.
Ellers treffer vi lille Pelle med uforholdsmessig stor tro på sin egen sjarm, og en kjekk tiendeklassing lurer også i kulissene.
Veldig interessant tema, syns jeg, og bra plot, men ikke så bra skrevet.

Å skrive kjærlighetsbrev av Elen Fossheim Betanzo. Denne var mye råere og mer depressiv enn jeg tenkte da jeg så det nydelige, solgule omslaget.
"Jeg hater mange. Så jeg antar at jeg kan komme til å elske mange, jeg også. Hvis jeg ikke allerede gjør det, hva vet jeg." (s. 10)
Hovedpersonen (som vi aldri får vite navnet på?) har et minne som gnager på samvittigheten. En gang på et loft viste hun bestemoren en bunke med kjærlighetsbrev, og bestemoren døde. Hun leser kjærlighetsbrevene etterpå, passer på dem, og de påvirker tankene hennes om mormoren, men også om kjærligheten. Kan en elske flere? Og når er en egentlig forelsket? Når en har sex på en fest? Når en reiser med en gutt helt til Island?

Ekspert på å rødme av Katarina von Bredow. Livet blir snudd opp ned for hovedpersonen når moren tar henne med seg til en ny kjæreste som (selvfølgelig?) har en utrolig kjekk sønn, Jerker. Disse fire skal lære å leve sammen på en hestefarm. Ikke så lett når Natalie og moren blir møtt med ferdig oppussede og møblerte rom, en mann helt besatt av system og orden og en gutt som er opptatt av helt andre ting. Maken til overlegen og hensynsløs dust skal en lete lenge etter. Men nå ødelegger jeg spenninga for de som enda ikke har lest boka...
I tillegg er Bredows bok ei historie om hvordan jenter kan være mot hverandre. Natalie får problemer når mobbeofferet "Lille My" legger sin elsk på henne; selv vil hun være med de kule jentene - spesielt mystiske Ira, som skjærer seg selv i armene. Ikke så lett. Jeg likte denne boka best av de tre, ingen tvil.

Ingen kommentarer: