torsdag 23. oktober 2008

Mare

Hvordan er nå den nye serien Mare av Ruben Eliassen? Hva kan jeg si om den?
Den er unik, oppfinnssom, spennende. Har lest de tre første bøkene Circus, Nøkkelen og Apokalypsen. Hadde fra før kikket i den første uten å kjenne meg fristet til å lese videre.
Men så fant jeg altså fram alle tre og bestemte meg for å lese dem helt ut. Og det var bra!

Unggutten Mare plukkes opp av et omreisende sirkus etter å ha ligget livløs i ei elv. Han har hukommelsestap, men drømmene hans er preget av mardrømmer (nettopp!) om sølvdrager, blod, korridorer og dører. Den skjeggete kvinnen Esmeralda sier til ham at han kommer til å finne en nøkkel som kan hjelpe ham ut av marerittene. Det haster, for sirkusdirektøren har skumle planer.
Ellers møter vi verdens sterkeste mann Alf, de av og til siamesiske tvillingene Rom og Rem, vampyren Vlad, kirkeheksen (!) Manoohera og de ekle SKATTEMONSTRENE Holt og Bjur (har du ikke betalt skatten din, Ruben?:))
Det mest originale er det at forfatteren selv, Ruben, dukker opp og snakker med hovedpersonen Mare i byen Trondhjem.
Og så er det noen flotte tegninger Olve Askim har lagd.

Jeg tenker litt på Sandman av Neil Gaiman. Kan Eliassen ha fått inspirasjon derfra? Kjenner ikke tegneserien veldig godt, men er ikke hovedpersonen Sandman en slags drømmefyrste som styrer andres drømmer? Og det mørke, litt absurde er der også.

Skyt meg hvis jeg tar feil. Bare ikke hjemsøk drømmene mine.

Forresten, denne nye serien har ingen ting til felles med Phenomena, bortsett ifra en viss tilknytning til Trondhjem og Nidarosdomen, mørkets hjerte...

Ingen kommentarer: