onsdag 8. oktober 2008

Sååååå kjedelig...

I dag har jeg fått to tankevekkere. Triste sådan.

En kjenning av meg, ei jente i tiende klasse, leverte ei ungdomsbok i skranken. Jeg spurte med et lurt smil om munnen: likte du den? Og jeg ble dessverre ikke overrasket da hun svarte negativt. For hun er kresen. Er det ikke spennende med en gang, så lukker hun boka.

Andre tankevekker kom da jeg leste denne reportasjen. Her har et femtenårig dommerpanel dømt et utvalg bøker nord og ned:
Oppfinnelsen av Hugo Cabret av Brian Selznic
Svenne av Per Nilson
Det mangler en terning av Johanna Thydell
Et hull i sjelen av Kjetil Johnsen
Linas kveldsbok av Emma Hamberg

Sitat: "– Kjedelig, så tragisk at det blir morsomt, som å se en dårlig film du har sett før, grusom, den dårligste boka jeg har lest, enda dårligere, helt uinteressant, en patetisk fjortisbok, var merkelapper som ble hengt på de forskjellige bøkene."

Jeg spør meg selv: hva slags inntrykk hadde dommerpanelet av bøkene fra før? Og hvilket forhold har de egentlig til bøker? Håper at det er et generelt sett positivt forhold. For ellers er det tragisk at nettopp disse ungdommene skal påvirke medtenåringers forhold til litteratur. For det er ikke overveiende godt fra før. Bøker er jo så kjedelige....

Samtidig tenker jeg med gru på voksne skolebibliotekarer som helst ikke vil ta Rasmus Lie ut av hyllene på skolebiblioteket.

Ingen kommentarer: