tirsdag 16. juni 2009

Minner: livet mitt på en harddisk


Nå har jeg altså kopiert alle viktige filer fra maskinen min over på cd-er. Maskinen kan streike når som helst. Og da er det så mye jeg ikke har råd til å miste...
Personlige brev. Dikt. Møtereferater. Og ikke minst bilder og video.
Det ble tolv cd-er til sammen.

Det er mange ting jeg gjerne ville kastet ut vinduet hvis det ble brann. Dagbøker og fotoalbum, selvfølgelig. Og noen bøker.
Klær kan jeg alltids kjøpe nytt. Det samme med møbler og kjøkkenutstyr. Selvfølgelig kjedelig å måtte gå igjennom prosessen med utvalg av sofaer og gardiner og service igjen, men det er ikke VIKTIG.
Det viktige er MINNENE. Disse er på en måte meg, min personlighet.

Jeg stoler ikke på min egen hukommelse. Jeg merker det for eksempel når noen spør meg om jeg husker noe fra den tidligste barndommen min. Da refererer jeg ting jeg har hørt, eller jeg tenker ut fra fotografier jeg har sett. Bilder og ord hjelper.
(Den nydelige desserten jeg fikk i Gratangen (?) med is og rørt jordbær har forresten ingen fortalt meg om, ikke den skremmende ubåt-sketsjen der pappa ble dynket i vann heller.)

Hvem hadde jeg vært uten fortiden min?

En venn av meg viste meg stuen sin, som var sparsomt og ganske upersonlig møblert, og sa: Jeg trenger ikke å spare på ting.

Det må jeg. Gjør det meg fri eller ufri? Sterk eller svak?

Ingen kommentarer: