tirsdag 22. september 2009

Bøker, bøker, bøker...tralala

Lest

1. Skyggelandet av Tom Egeland. Grøss/thriller. Ble faktisk ganske glad for at jeg leier bolig og ikke leier ut. For HVEM VET hvem du kan få inn i huset?

"I natt drømte jeg om deg. Jeg så for meg hvordan jeg skjøv deg ut i en myrpøl, hvordan du sperret opp øynene, og hvordan du kavet i det grumsete, stinkende vannet. Til slutt lå du stille, og jeg gikk fra deg uten anger."

2. Eg er her av Bente Bratlund. Bratlund er flink til å skrive lett og enkelt om vanskelige ting. Bøkene ligner litt på hverandre, men de er fine. Her handler det om en bror som har kreft og ei mor som bare ser ett barn.

3. Aldri tilfreds av Marie Desplechin. Fransk barnebok, ikke vanlig i Norge! Hvem er det denne jenta minner meg om? Depressiv, selvironisk, mislykka men med bein i nesa. Ellie i Guttegærne jenter, kanskje?
"Viss eg ikkje døyr av vonbrot i kjærleik før den tid, er det garantert ute med meg når karakterkortet kjem sist i månaden."

4. Gattys historie av Kevin Crossley-Holland. Ei ung tjenestejente på pilegrimsreise til Jerusalem. Kan ikke oppføre seg, men har et stort hjerte og hjelper de andre i den umake flokken. Og så er hun forelska i Arthur av Caldidot... Kanskje han som forfatteren skriver om i Arthur-trilogien? Burde nesten lese den på nytt.

5. Knokkellabyrinten av Rick Riordan. Første bok i serien "The 39 clues" (hvorfor ikke norsk serietittel? hm.) Skikkelig actionfylt bok à la Unge Bond og Molly Moon, har virkelig potensiale!!! Må jo kjøpe neste bok også (til biblioteket, selvfølgelig!)

6. Kjedebrev av Hiroshi Ishizaki. Thriller fra et Japan som vi etter hvert kjenner så godt: samfunnet der alle må stresse livet av seg for å holde hodet over vannet. Noen ensomme ungdommer skriver ei krimfortelling sammen, med hver sin rolle - men ingen av dem kjenner identiteten til de andre, og det blir skjebnesvangert... slutten var grøssete, men vanskelig å skjønne.

Og så holder jeg altså på med tredje bok i Lampeåndens barn. Fremdeles ganske spennende, men jeg leser i rykk og napp og glemmer fort:(

1 kommentar:

Mari sa...

Ja, det er samme Arthur, Gatty er med i de bøkene også. :-)