søndag 6. september 2009

Sopp


I går var jeg med på soppkurs. Kjempebra! Kursholder Øyvind ELSKER sopp, og det gikk det an å se! Han ble faktisk soppkontrollør som 15-åring.

Etter litt teori om forskjellige typer sopp, de viktigste giftsoppene og de sikreste matsoppene, bar det ut i skogen oppe i Kvinnegardslia. Etter bare et par meter fant jeg en... dessverre en giftsopp, selvfølgelig. De infame slørsoppene var det mange av.

Men etter et par timer hadde jeg disse matsoppene i korga mi: rimsopp, røyksopp (visste ikke at den var spiselig!), kremle og sotvokssopp (skyt meg hvis jeg tar feil).

Vel hjemme igjen ble det nydelig soppgryte med en sopplukkevenn.

Så håper jeg at det ikke snek seg en giftsopp inn blant de sikre. Da kan visst lever og nyrer gå dukken om et par uker. - Stoler på deg, Øyvind!

1 kommentar:

Mari sa...

Soppkurs! Det vil jeg også! :-)

-Mari, som bare kan to sopp...