fredag 2. oktober 2009

Å være annerledes

Det fins hundrevis av helter som er annerledes. Hvis de ikke hadde vært annerledes, hvorfor skulle vi ellers lese om dem?
En leser som føler seg annerledes vil kjenne seg igjen. En leser som føler seg kjedelig vanlig vil drømme om å være utvalgt og spesiell.

Bøker jeg har lest i det siste om annerledes mennesker:

Lampeånd-bøkene av P.B. Kerr. Djinnbarna John og Philippa er helt klart annerledes. Nå ferdig med de fire første bøkene. Spesielt bok 2 var bra.

Tingen av Kevin Brooks. Hovedpersonen, 16 år gamle Robert, oppdager at han har en unaturlig, levende ting inni magen. Ekkel og interessant tanke. Dette er ei spenningsbok, actionfylt og nervepirrende.

Selma og ballettmonsteret av Jan Chr. Næss. Veldig fantasifull og morsom, handler om det tiårige ballettgeniet Selma som mister danseferdighetene etter ei kidnapping med tilhørende eksperimenter. Dessverre er kreftene overført til det eldgamle damemonsteret Afrodite Flink, som knuser alt på sin vei mot stjernehimmelen (pling! vil ikke avsløre mer!). Til og med en aboriginer som har lært norsk fra Asbjørnsen og Moe-eventyrene er med i boka. Den er nummer tre i serien om Fedtfarse, og disse bøkene står høyt oppe på lista mi nå over bokprat-bøker.

Kong Steves selvlysende hip hop bibel av Thomas Fröhling (gjendiktet av Elling Borgersrud fra Gatas Parlament). Tenkte at denne skulle være for "hip", men jeg likte den bedre og bedre. Steve er ikke redd for å være annerledes! Men det ser ikke ut til å imponere damene.

Dødslekene av Suzanne Collins. OBS! OBS! Utroooooolig spennende! Har nå funnet ut hvordan de har det som kommer til biblioteket og maser etter neste bok i den og den serien. Jeg bare MÅ ha den neste boka om Katniss! Denne tøffe jenta melder seg frivillig til Dødslekene for å beskytte lillesøsteren sin og må kjempe på liv og død mot 23 andre deltakere i frost og hete. Og for å overleve trenger hun sponsorer, så det er viktig å gi publikum det de vil ha. En ekstrem form for Robinson-ekspedisjonen, der den siste overlevende vinner.
Jeg kunne skrevet mye mer. Kjenner faktisk at jeg sitter her og dirrer, så spent er jeg på fortsettelsen.

Farlig gull av Charlie Higson. Serie: Unge Bond. Lest ganske fort.

Den hemmelige nattverden av Javier Sierra. Hovedpersonen er en dominikaner fra den italienske inkvisisjonen som skal spionere på Leonardo da Vinci og om mulig få ham avslørt som en kjetter med utgangspunkt i maleriet Nattverden. Det går forsåvidt bra, men fader Leyre har fått et nytt syn på ting på veien... Dessverre altfor mange personer på maleriet med kallenavn og koder og menneskelige modeller, men ganske bra. Inspirert av da Vinci-koden?

Ingen ingensteds av Donna Williams. Her ikke en typisk helt, men en hverdagshelt utenom det vanlige. Forfatteren er autist og har skrevet om livet sitt, et liv fylt av fargerike prikker, en mor som slår, drømmevenner og mest av alt den overskyggende redselen for nærhet. Veldig spesielt. Og tenk, Donna kom seg gjennom de verste problemene og kunne til slutt hjelpe andre autister!

2 kommentarer:

Mari sa...

Her var det mye bra! Har bare fått lest første bok i Lampeåndens barn, men skjønner jeg må få med meg flere. Dødslekene er strålende! (Og godt jeg ikke er den eneste som ikke har fått lest bok 2 ennå.)

Jeg ble også helt forelska i Kong Steve. Presenterer den alle steder jeg kan for tida. Med egenkomponert rap! :-D

Synne sa...

Den skulle jeg gjerne hørt:)

Fikk vite sånn i forbifarten da jeg var innom jobb i dag: du, forresten, den boka du venta så på, den ligger i hylla di...
(oppfølgeren til Dødslekene)

JIPPI!