tirsdag 19. januar 2010

Scary business - spenning i januar

På lista mi over bøker jeg har kjøpt inn til biblioteket det siste året er det en overvekt av spenningsserier. Jeg har en teori om at spenning må til for å få barna til å lese, men jeg liker spenning sjøl også (overraskelse!), så dermed blir det gjerne slike bøker jeg ser etter. (Det fins selvfølgelig andre typer spenning, men det er en annen historie.)

Men skal vi kjøpe inn
1) Beastly business? Bok nummer 1 i serien, Varulv mot drage, var lett å lese. Noen tegninger, fine, ingen overraskelser i handlinga (hvis du ser bort fra at hovedpersonen er en varulv. Kjenner ingen andre av arten (og nei, Jacob Black teller ikke!)) Tror denne vil være fin å anbefale for unger 8-11 som leselysten har grepet fatt i.

2) Charlie Bone? Jeg var jo ikke spesielt begeistra første gang jeg møtte ham - Harry Potter-kloning, tenkte jeg. Men det hjalp å lese bok 2. Fremdeles ikke veldig bra skrevet, men spennende! I Charlie Bone og tidsbryteren møter Charlie sin oldefars bror, Henry, som har blitt sendt gjennom tiden etter å ha stirret inn i en spesiell glasskule. Det var fetteren til Henry som sendte ham av sted, og skurken lever i beste (ok, nest beste) velgående på Blaars akademi.

Vi får se hva jeg gjør.

Ellers har jeg nå blitt ferdig med Avgrunnen av Roderick Gordon og Brian Williams, oppfølgeren til Tunneler. Jeg likte ikke bok 1 veldig godt, den fikk aldri taket i meg, men denne toeren var god. Kanskje det er det kvinnelige aspektet som kommer inn?:) Wills mor, fostermor og søster (som egentlig er...) er med som henholdsvis heltinne med kampglød, sløvt hespetre og superskurk. Will, som i forrige bok reiste ned til Kolonien under jorda for å finne arkeolog-stefaren sin, fortsetter her letingen sammen med kameraten Chester og broren Cal. Vi får også se glimt fra stefarens hodegale ekspedisjon. Det er rett og slett mer av det meste - personer, historier, monstre og skurker.
Det kommer ei bok til. Vi kjøper den, selvfølgelig.

Til slutt litt om Yngve Frøyens Gutten som hatet desember. Uææææææh! De som har lest Forfedrene av samme forfatter vet hva som venter: solid grøss. For noen år siden skrev han en tanke lysere, men likevel fantasifulle fortellinger om Landet bak døra, der drømmene blir virkelige, men nå er det altså fullstendig mørkt.
Boka begynner den 15. desember. Benjamin ligger på sykehus etter å ha sovnet ute i snøen på foreldrenes kirkegård. Det blir starten på et mareritt for både ham og byen han bor i - som faktisk får en stemme på side 28:

Det var slik de opererte, mintes byen. Aldri stå stille. Alltid en ny og større plan. Lage en fabrikk. Ti fabrikker. Skaffe seg en mektig venn. Hundre mektige venner. Bystatus. Hovedstad.
Byen begynte nesten å tro på det selv.
Men det var bare et luftslott. Det var ikke alt penger kunne kjøpe.
Uansett, pengene tok slutt (...)
Nå var den ingenting.
Ingenting.
Ingen.
Bare redd.
Noen gravde hull i den og fylte den med død.


Hekser som i eventyret om Hans og Grete, eller som i wicca. Daudinger, vampyrer og onde lærere i et unaturlig tungt snøfall. Ikke noe for de sarte ... og kanskje heller ikke for barn? Du er herved advart!

Ingen kommentarer: