tirsdag 16. mars 2010

Denne boka ga meg frysninger!

Boka heter Merket og er først i vampyrserien "House of Night". Hvorfor jeg fikk frysninger?

1. Jeg var forberedt på at den skulle være noe à la Engleakademiet (Annie Dalton), der englene ikke havner i et gyllent slott klimprende på harper, men i en supermoderne by der du kan shoppe og der lærerne eller elevene ser ut som supermodeller (når jeg tenker meg om kom Susie et stykke på vei i denne boka, men uten sammenligning forøvrig!)
Den VAR akkurat sånn! Brrrrrrr. Bare bytt ut engler med vampyrer. Og med "sånn" mener jeg sukkersøt, klisjefylt til fingerspissene og ganske overfladisk. Lei for det hvis jeg ødelegger leseropplevelsen for noen, men det er min mening.
Sjekk dette:

"Da reiste en av jentene fra en gruppe foran den ene tvskjermen seg. Hun var lav og blond og nesten helt feilfri. Hun minnet meg faktisk om en yngre utgave av Sarah Jessica Parker, SJP (som jeg ikke liker, forresten, hun er bare så ... så ... irriterende og kunstig fresh)."

Denne Buffykopien er da Afrodite, hovedpersonen Zoes hovedmotstanderen i kampen om "vampeguttenes" (eller egentlig en av dem, en Supermannkjekk type) og yppersteprestinnens gunst. Yppersteprestinne?!? Følg med til neste punkt.

2. De av dere som måtte tro at Harry Potter med sin usynlighetskappe, immivering og "expecto patronum" kan lære barn heksekunst og magi må bare tro om igjen. HER er boka som inneholder detaljerte beskrivelser av seremonier der en skal påkalle åndene, hvilke urter en skal bruke, hvilken retning en skal snu seg i og de riktige ordene. Nå vet jeg ikke om dette stemmer med den virkelige wiccatroen (og om det virker har jeg liten tro på), men jeg liker det ikke. Faktisk går det an å glemme at det er vampyrer i hovedrollene; de er først og fremst hekser med "littegrann" blodtørst. Snacks.
En positiv ting er at magien, selvfølgelig, må brukes i det godes tjeneste. Helst ikke som personlig hevn heller, selv om det kan være en interessant bieffekt. Ellers kan jeg nevne at gudinnetroen og seremoniene som Zoe utfører har sammenheng med cherokeeindianerne (noe som igjen får meg til å tenke på denne boka, selvfølgelig!)

3. Jeg ble oppslukt av boka. Det er først og fremst DET som gir meg frysninger.

Når jeg nevner Harry Potter: Bertie Botts Jelly Beans (trollmannssukkertøy) og Wyrde Sisters (trollmannsrockeband) virker mer naturlige enn Cola og cowboyhatter på en skole der tenåringer lærer å bli vampyrer. Det er ett eller annet med denne koblingen mellom vår verden og den andre som er så vanskelig å få til.

3 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg har et elsk/hat forhold til denne serien, den er irriterende og underholdende på samme tid.

Når det gjelder beskrivelser av enkelte av sermoniene så er de nok ganske eksakte de indianerne har nedskrevet. Leste litt om dette for en stund siden mor og datter Cast har blitt anklaget for plagiat.

Synne sa...

Takk for tipset, spennende å lese om plagiatet! Så du har lest flere bøker i serien?

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg har lest de fire første bøkene, så det er to bøker i serien jeg ikke har lest enda(også kommer det en ny i april) :)