fredag 16. juli 2010

Green and pleasant land

Er nettopp ferdig med turen til England (Devon) og Wales. Kjempekjekt! Været var stort sett akkurat passe (sol langs kysten, behagelig kjølig på gåtur), vi møtte hyggelige mennesker og fikk øve oss på engelsken. Har dessverre ikke bilder, siden jeg brukte det gamle ikke-digitale kameraet mitt, men bare vent!

I Devon gled jeg nedover ei skråning med pebbles (runde steiner) og fikk duppa tærne i godt, Syden-varmt sjøvann. Jeg så smale Postman Pat-veier innestengt mellom digre voller/hekker, og tradisjonelle murhus (cottages) med stråtak. Jeg smakte cream tea (obs! kommer fra Devon!) for første gang og var innom en av mange butikker med lokalt lagd kunst. Men det jeg merket meg mest var de mektig store trærne, mye større enn våre.

I Wales overnattet vi i Bed and Breakfast i "Britain's smallest town", Llanwrtyd. Der gikk vi akkurat glipp av prinsebesøk (Charles og Camilla) i landsbyen, men fikk se første del av triatlon med jogging, sumpsvømming (!) og sykling. Selv gikk vi turer i terrenget rundt, som er ganske kupert (men ikke typiske fjell). Vi reiste med toget (som tilsvarer buss i Norge - veldig godt utbygd nett) til havnebyen Swansea (litt grå og trist til du kommer til havneområdet). Vi prata med et koselig, walisisk par, OG vi stakk innom en bokhandel i Llanwrtyd - et halvmørkt rom med stappfulle bokhyller og en "honesty box" å putte penger på.
Turen ble avslutta med et besøk hos en brasiliansk-britisk familie utenfor London.

Bare sju dager - kan du tro det?

Ingen kommentarer: