tirsdag 12. oktober 2010

Vente-på-blogginnlegg-lista

1. Nettopp ferdig med Kokainkongen av Robert Muchamore. Som nevnt før, nynorsk spenningsbok. Dette er bok nummer 2 i serien Cherub, og jeg får veldig lyst til å lese bok 1 for å få vite hvordan 12-åringen James Adams og vennene hans havnet i barne-etterretningsorganisasjonen Cherub. Kokainkongen er ei skikkelig tøff spenningsbok, der en gjeng med unger infiltrerer det hardbarka narkomiljøet i England. (Det tøffeste er egentlig hvor røft barna - noen bare 9 år gamle - blir behandlet av trenerne sine i Cherub. Barnemishandling, spør du meg.) Barna og ungdommene oppfører seg også mer modent enn jeg ville vente i virkeligheten... men ser du bort fra det er det bare å nyte.

2. Golak av Josefine Ottesen. Etter Mira er det vel ikke noen overraskelse at jeg også liker denne nye serien. Yess! Spenning på høyt plan! Ikke fantasy og magi denne gangen, men dyster framtidsroman. Handlinga i denne første boka foregår i en avstengt landsby med middelalderpreg, der det er forbudt å tenke selv og stille spørsmål. Unggutten Jonah lider veldig under dette, kreativ som han er. Han har idéer til ting som kan gjøre arbeidet i landsbyen lettere, og han er en fantastisk organist som lar følelsene lage melodier. Han passer rett og slett ikke inn. Foreldrene, som er overordentlig opptatte av å holde hodet lavt, blir nervøse. Først etter ei stund får vi vite at de selv har en opprørsk fortid - fra en moderne verden som ligner vår. Det er der neste bok skal foregå, og jeg GLEDER meg!

3. En nøkkel, en gåte og fire brev av Rebecca Stead. En av de andre oversatte romanene som kom fra Norsk kulturråd. For meg ei mye bedre bok enn Rubinrød! Hun har også fått en pris for den, nemlig årets Newbery Medal (denne var verdens første barnebokpris forresten!) Også spenning, denne gangen fra nåtidens New York med litt overnaturlige innslag. (Det vil si, handlinga er fra slutten av 70-tallet, wow!)
Eli har en anmeldelse av denne boka som jeg bare slutter meg til. Litt juks må vel være lov?
Hun nevner også Rødhette på Manhattan, som jeg likte veldig godt og gjerne vil lese en gang til...

4. Klyp meg, jeg drømmer av Maggi Gibson. Andre bok om seriøse Sassy, politikerdatteren som liker å synge og er VELDIG opptatt av miljøvern. Men hva er viktigst? Dette blir ekstra innvikla for Sassy når hun plutselig kommer i kikkerten til et populært plateselskap. De vil hjelpe henne opp og fram. Hun blir i fyr og flamme, såpass mye at hun til og med svikter kjæresten Pinna (som også er miljøverner). Ei perfekt blanding av humor og alvor, akkurat som i første bok. (Den har jeg visst ikke skrevet om. Fy meg.) Passer nok best for jenter fra 12 år og oppover.

5. Den uendelege reisa av Erna Osland. Nynorsk spenningsbok om William og bestefaren hans som skal til Kairo for å løse et mysterium. Ble positivt overrasket over denne! Boka er lett å lese, med korte setninger og korte kapitler/avsnitt (men mange sider). Den er ganske spennende. William møter en katt som snakker til ham. Han blir også forfulgt av en mager hund som tar ham for å være bestefarens kamerat, som er død. Disse to skikkelsene - Bastet og Anubis - er med i egyptisk mytologi. Jeg kommer til å tenke på denne serien, som jeg leste for noen år siden! Men Oslands bok har en helt annen stemning; mer spenning enn mystikk. Ikke så action-spennende som Luxor-mysteriet til Bjørn Sortland, men.

Ingen kommentarer: