tirsdag 5. juli 2011

Hva finnes Utenfor?

Mira Books, 2011

I let the waves of anguish pound in my chest. Abandoned and alone, I rode my emotions as I would surf in a water pipe, allowing the force of the liquid to take control.
Eventually, I fought for control and won. I shoved the sadness deep within me, locked it down and focused on the present. My shift was over.


Scruben Trella har mange følelser, men har lært å skyve dem vekk. Oppvokst sammen med andre foreldreløse scrubs (rengjørere?) i de nedre nivåene av verdenen Inside, innprentet propaganda fra de styrende i de øverste nivåene. Hun slipper de færreste innpå seg, hater folkemengder og sover best alene. Nå jobber hun som rengjører av rørsystemene i Inside - offisielt i de to nederste nivåene, men omfattende utforskning på egenhånd gjør at hun har fått tilnavnet Queen of the Pipes (rørdronningen). Hun vet om alle snarveier, vet hvilke sjakter og rør hun kan krype og klatre i for å komme seg fram. En dag introduserer vennen hennes, Cog, henne for profeten Broken Man. Han vil bevise at the Gateway er mulig å åpne - en dør til verdenen utenfor (Outside), som ingen har sett og som ingen offisielt skal kunne nå før døden. Trella er mildt sagt skeptisk til tanken, men tar utfordringen hans og blir innblandet på liv og død.

Trella er ei tøff jente, liten men veldig sterk fysisk, ikke veldig elskverdig - men har mennesker rundt seg som oppveier mangelen hennes på sosiale antenner. Blant annet kameraten Cog, "upperen" Riley (og her kunne jeg nevnt denne mannen men lar det være) og tekno-vennen Logan. Etter hvert får hun øynene åpnet for godhet blant sine egne og blant de hun har sett på som fienden.

Inside out av Maria V. Snyder ble altså boka jeg tok med meg på ferie. Jeg husket gode opplevelser fra Yelena-serien hennes og forventet det samme her. Og Snyder skriver godt! Mens Yelena-bøkene kan klassifiseres som fantasy, er dette som dere skjønner en framtidsroman. Fortsettelsen heter Outside in, og den må jeg finne!
En avstengt verden uten opplysninger om det utenfor er en skummel tanke. Og jeg fikk sjokk da jeg skjønte hva Outside egentlig er. Det får ikke du vite før du leser boka! (Se, jeg vet hvordan bokprat skal gjøres.)

Nå ser jeg for meg scener fra tv-serien Jenta fra fremtiden, som gikk som sommerkino på NRK for mange år siden. Dette var også en dystopi, der mennesker fra 90-åra fikk vite hvordan vår verden kunne bli med og uten en korrupt hersker ved roret. Så kan en si at Inside out har hoppet enda et hakk. For hvor er vår verden?    

1 kommentar:

Maria sa...

Maria V. Snyder er helt fantastisk!