fredag 15. juli 2011

Tilbake i hjemlandet

I går kveld landet søster og jeg på norsk jord etter sju hele dager på irsk jord. Det var en FLOTT opplevelse!

Vi startet turen (etter ei natt i Dublin) i Killarney, et typisk turiststed på vestkysten. Lite og sjarmerende, fullt av overnattingssteder, utesteder og butikker - og folk, spesielt om kvelden. Vi trakk oss litt tilbake, uavhengige av store folkemengder som vi er, og brukte en del tid på å utforske det flotte Kerry-landskapet (området Killarney ligger i) via buss (the Ring of Kerry) og leid sykkel (i nasjonalparken). Vi var på konsert med de nasjonale heltene High Kings - dessverre ble denne skjemmet av forferdelig dårlig lyd (men søster kjøpte en dvd).

Ring of Kerry, bilde fra bussen

Så bar det tilbake til Dublin, hvor vi var resten av tida. I tillegg til den obligatoriske shoppingrunden ble det en tur på elva Liffey, evensong i St. Patrick's Cathedral, lunsj i St. Stephen's Green-parken og nostalgisk intimteater med Peter Sheridan (som vi fikk hilse på etterpå!). Ellers var vi innom Writer's Museum (ikke så langt fra hotellet vårt), og jeg tok meg tid til Book of Kells og ikke minst Old Library på Trinity College.

Så ville jeg innom Dublin Public Library (artig å se hvordan bibliotekene ser ut andre steder!) Jeg fant dette på kartet, men det var vrient å finne det i virkeligheten. Det ligger midt inne i et kjøpesenter uten noen som helst slags merking i gata eller på veggen ute. Når en finner det, er det ganske anonymt og sterilt. I tillegg så det gammelt ut - ikke sjarmerende gammelt, men oransje vegger og falmede plakater-gammelt. Trøtt og trist. Ikke en europeisk hovedstad verd! Kan det ha noe med den mildt sagt anstrengte irske økonomien å gjøre? Når det er sagt, så hadde de et nydelig veggmaleri med motiv fra Løvenes konge i skranken i barneavdelinga, og bokutvalget der virket bra. De har visstnok mange aktiviteter og godt besøk. Likevel - en skuffelse altså.



Siste dagen ble det en tur til den irske "Rivieraen" nord for byen (Howth) og i sør (Dun Lougaire). Lokale folk kunne fortelle at vi var ekstremt heldige med været denne dagen, og det gjaldt hele oppholdet. Igjen håper jeg å få lagt ut noen bilder etter hvert!
Det var en lang tur rundt halvøya, først langs en sti over klippene (ut mot irskehavet) og så gjennom luksusstrøkene på sør- og vestsida. Det var nok lengre enn vi hadde beregna, men til slutt kom vi tilbake til landsbyen, slitne og røde. Og hva fikk jeg se? Et skilt der det stod "Bookshop"! Det ble den minste bokhandelen vi besøkte, rett og slett kalt "Little Shop of Books" men med et godt utvalg og en sjarmerende betjening (med hund). Der kjøpte jeg Sacred hearts av Sarah Dunant. Jeg rakk så vidt å begynne på den på flyet hjem. The Time Traveller's Wife er jeg ferdig med, det kommer nok en anmeldelse!



Det var en flott tur, med fine naturopplevelser og kulturopplevelser, men det jeg fikk mest ut av var kontakten med folk der vi reiste. Både turistene, som var i samme båt som oss, og de alltid så hyggelige irene.

High Kings - denne kvelden bare fine å SE på!



Nå har jeg gjort "litt" blogg-lesing med Google Reader. Masse aktivitet rundt omkring hos bokbloggerne! Og så har jeg oppdatert meg på Harry Potter. Fikk ikke med oss filmen i Irland, håper å få sett den i kveld. Jeg så nettopp klipp fra ei scene med Tonks og Lupus som utløste akutt grining.

4 kommentarer:

Ann Kristin sa...

Velkommen tilbake! Flott at du hadde så vellykket tur.

Heldiggrisen som har kino i nærheten. Jeg aner ikke når jeg får sett Harry Potter, det blir vel å leve gjennom andre for nå. :)

Synne sa...

Kanskje det blir bytur på deg? For å få sett filmen?:)
Akk, landsbygdas sjarm...
Forresten er kinobesøket mitt (i Lyngdal) utsatt til søndag. Må altså vente litt til.

Ann Kristin sa...

Det blir nok ingen bytur, men hvis bussen samarbeider blir det kanskje en tur til kinoen på Ål eller Geilo. :)
Du får kose deg på søndag da. :)

Mari - Escape In A Book sa...

Velkommen hjem :) Det høres ut som en finfin tur, Synne.

Jeg har vel igjen to HP-filmer før jeg er klar for denne siste. Litt treg av meg.