søndag 28. august 2011

Spørsmål om bøker


Hos Anita fant jeg disse spørsmålene om bøker, og selvfølgelig svarer jeg på dem!

Favorittbok i barndommen?
Vet ikke om jeg kan plukke ut en spesielt, men jeg likte godt Skyggen over steinbenken (Maria Gripe). Så tv-serien også. Var vel kanskje 10?
Hva leser du nå?The Necromancer av Michael Scott (bok 4 i serien The Secrets of the Immortal Nicholas Flamel).
Dårlig bokvane?Dette er egentlig helligbrøde for en bibliotekar, men... ja. Jeg småspiser mens jeg leser. Og prøver å ikke søle på bøkene. Og rynker selvfølgelig på nesa hvis noen leverer ei flekkete bok på biblioteket.
Verste boka du har lest?Husker ikke. Ingen jeg føler for å advare folk mot! Jeg har vel aldri lest ferdig ei bok jeg har blitt kvalm av. Dårlig skrevne bøker har jeg blitt flinkere til å legge vekk.
Beste boka du har lest i år?Kjærlighetens historie av Nicole Krauss. Anmeldt her.
Favorittforfatter?Vanskelig å velge. Josefine Ottesen, kanskje? Suzanne Collins. Likte godt Ken Folletts historiske bøker, men har ikke lest mer av ham. Wilbur Smiths serie om Taita likte jeg også, men har ikke lest de andre spenningsbøkene. Jeg leser sjeldent et helt forfatterskap!
Favorittbøker?
Mnem av Simon Stranger, Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon, Rumo av Walter Moers, Barnepiken av Kathryn Stockett, Phantastes av George McDonald, og den før nevnte Kjærlighetens historie.
Kan du lese på bussen?
Nei. Kan nesten ikke tenke på lesing mens jeg sitter på bussen!
Hvor er din favorittplass å lese på?
Godstolen i stua. Ellers er det herlig å kunne sitte i friluft å lese, gjør det altfor sjelden!
Hva tenker du om å låne bort bøker?
Går fint, det! Har vel kanskje gjort det et par ganger.
Lager du eselører i bøkene dine?
Veldig sjelden. Har gjort det i boka jeg leser nå. Latskap, kunne funnet en lapp å stikke inni boka!
Skriver du noen gang i bøkenes marg?
Ikke siden jeg studerte.
Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Norsk.
Hva får deg til å elske en bok?
Den drar meg inn i sin verden, får meg til å tro på den fullt og helt og leve i den mens jeg leser.
Favorittsjanger?
Tenker mindre på sjanger enn at det skal være engasjerende og gjerne litt mystisk, men har lest endel fantasy, ja.
Sjanger du leser sjeldent (men skulle ønske du leste mer av)?
Biografier.
Favorittbiografi?
Leste Hulda Garborgs dagbok fra starten av 1900-tallet, det var interessant!
Har du noen gang lest en selvhjelpsbok?
Ja, men husker ikke tittel og forfatter.

Foto: Flickr (Entrez dans le rêve)

Jeg fant ut at jeg ville prøve å snuse opp hvor disse spørsmålene først kom fra, og kom et stykke. Såvidt jeg kan se var Carina først på norsk, Bokbabbel på svensk, og hun oversatte dem fra engelsk hos My Porch. Og før det har de reist land og strand rundt, sikkert:) Vi er en STOR lesefamilie her i verden!

Andre jeg vet om som har svart på disse spørsmålene i Norge (i tillegg til Anita):
Astrid Terese
Caroline
Tanz (Eva)
Elida

5 kommentarer:

Ann Kristin sa...

Synne, nå er jeg sjokkert! Eselører i bøkene! ;-)

Det var noen titler der jeg ikke er kjent med, får ta en nærmere titt på dem. :)

Eva @ Tanz sa...

Eg var også glad i Maria Gripe sine bøker. "Tordivelen flyg i skyminga" som høyreteater er framleis blant favorittane.

Synne sa...

For å være helt klar på det, Ann Kristin: det er ikke bibliotekbøker jeg lager eselører i! Det ville vært IMOT LOVEN og straffbart med OFFENTLIG UTHENGING!:)

Anonym sa...

Så bra kommentar Synne! :-) (Spesielt om eselører i bibliotekbøker!)

Jeg likte også Maria Gripe som barn, bøkene hennes er nydelige. Og så måtte jeg søke litt på The Secrets of the Immortal Nicholas Flamel. Det var bøker jeg ikke har fått med meg og bøker jeg kan tenke meg ville passet på jobb. Hmm, nå må jeg se om de finnes hos BS :-)

Anonym sa...

SV: Så bra du sier i fra! Nå venter jeg spent på anmeldelsen din :-)