onsdag 28. desember 2011

Enthralled

en·thrall (n-thrôl)



tr.v. en·thralled, en·thrall·ing, en·thralls


1. To hold spellbound; captivate: The magic show enthralled the audience.


2. To enslave.

(Definisjon hentet fra freedictionary.com)
 
Den paranormale novellesamlinga Enthralled (med redaktørene Melissa Marr og Kelley Armstrong) holdt iallfall meg fanget så lenge jeg holdt på med den. Og etterpå. Det er et knippe amerikanske og britiske forfattere av paranormale ("overnaturlige") romaner som har gått sammen om en antologi, og den gir meg virkelig lyst på mer. Ally Condie (Matched-serien) er en av dem, ellers var forfatterne helt ukjente - men blir det kanskje ikke framover?
Det som er så flott med denne boka er at fortellingene er så varierte. Her er det renskårne science fiction-noveller (den før nevnte Condie), lattervekkende transevampyr-gotikkhistorier (har jeg funnet på et nytt ord?), tåreperser om spøkelser og romantiske, middelalderpregete noveller med engler som overnaturlig element. Noe er litt ekkelt, noe er rett og slett vakkert.
Jeg har vel funnet ut at jeg lenge har trengt en pause fra den klassiske, tunge fantasyen. Liker bedre det realistiske med innslag av noe magisk. Det er vemodig, men muligens ei naturlig utvikling. Eller bare noe jeg innbiller meg selv, nå som Harry Potter forlengst har blitt avløst av Dødslekene og dens like? Er jeg et offer for folkeopinionen?
 
Ellers er jeg midtveis i Mus av Gordon Reece. Skummel historie som det også er vanskelig å bli kvitt.

Ingen kommentarer: