fredag 27. januar 2012

Biografiutfordring 1: Tenke sjæl

Så er jeg i gang med biografiutfordringen jeg fikk av pappa i jula! Først ut er

Tenke sjæl: ei bok om å trives med den man er, og ikke streve med å bli noe andre vil du skal være av Trond-Viggo Torgersen.
Pantagruel, 2007

Boka er en mellomting mellom ei folkelig essaysamling, memoarer (ikke noen saklig kronologisk biografi) og diktsamling, og rett og slett veldig fin å lese. Jeg har alltid hatt sansen for denne legen/sangeren/humoristen, og nå kunne jeg veldig godt tenke meg å ha ham i bokhylla permanent. Mannen altså. Men boka får duge som erstatning, iallfall fram til forfallsdatoen går ut (bibliotekbok).

Hvert kapittel er knytta til en sang - og et minne eller ei livsbetraktning. Fint pynta av Vivian Zahl Olsen, som i sin tid illustrerte Kroppen.
Jeg har alltid visst om den morsomme, språklekende siden av Trond-Viggo, men det er så mye mer. Tanker om livet og døden, om det å være voksen, barnslig og barnlig (en av mine kjepphester!), om regler og grenser.

Nok av mine ord. Her er hans egne:

Jeg er for meg selv og jeg er ikke redd
bare redd for å bli helt alene
Jeg har bare meg og jeg skal ingen sted
bare dit jeg må være den ene

Den andre - å kjære - vil du være den
den som lar meg få noe å dele
som varmer der kulde og tomhet vil fram
en som ser meg og vet - og som er som en venn
så jeg ikke blir redd og alene


OK, og så litt fjas da.

Ingen kommentarer: