lørdag 4. februar 2012

Baksjå og framsjå (januar slutt)

Krøderen


Jeg har lest 32 bøker alt i alt i 2012.
Status for litteraturmålene så langt i år:
  • reiseskildringer: 0 av 5
  • biografier: 1 av 5  
  • uleste bøker jeg har i hylla (ikke lånt): 0 av 5  
  • dikt: 0 av 5 (diktet i bokvideoen var reprise:))
  • russisk (oversatt) bok: 0 av 1
Året er såvidt begynt! Jeg har lest en del nå som ligger i vente-på-blogginnlegg-bunka (ikke lenka fra denne sida), det er første prioritet. Men som i fjor kommer jeg til å gjøre et utvalg; noen bøker vil bare være nevnt og ikke omtalt.

Ellers venter ei stor bunke på gjennomlesing. Jeg låner masse, bestiller også fra andre bibliotek (delvis for å vurdere for innkjøp til vårt). Blant annet har jeg lånt
  • fire fantasybøker (og i to av tilfellene boka som kom før i serien for å repetere)
  • en roman som ikke ble med i foredraget om samtidslitteratur for tiende trinn (kanskje neste år?)
  • et par biografier
  • ei barnebok og
  • to ungdomsbøker.
    Noen vil jeg kanskje vurdere å levere tilbake ulest. Det er også lov, jamfør leserettighetene. Jeg tror ikke jeg er alene i bokbloggverdenen når det gjelder gode hensikter som ikke blir gjennomført! Og så kan en tenke at
livet er for kort til at en kan bruke tid på feil bøker

Noen bloggere har vært så flinke å publisere nyheter om bøker som kommer, og jeg gleder meg spesielt i vår til Spiral av Roderick Gordon og Brian Williams (2. april), neste bok i Tunneler-serien, og Salomos ring av Jonathan Stroud (28. februar), neste bok om djinnen Bartimeus. Disse to seriene er blant mine favoritter.
Mørke fra en annen favorittserie, Septimus Heap, er ferdig lest med en smule skuffelse. Det kommer jeg tilbake til.

Ingen kommentarer: