torsdag 1. mars 2012

Baksjå og framsjå - februar


Her oppsummerte jeg januar, og nå er jammen meg enda en måned gått. Tid for ny oppsummering!

Jeg har lest 53 bøker siden nyttår.
Status for litteraturmålene til nå:
  • reiseskildringer: 0 av 5 (men holder på med en!)
  • biografier: 2 av 5 (og delvis en tredje); Torgersen og Twain
  • uleste bøker jeg har i hylla (ikke lånt): 0 av 5. - Her må jeg si at det gjelder bøker jeg hadde ved årsskiftet, det gjelder ikke senere anskaffelser!   
  • dikt: 1 av 5, diktet Livet 
  • russisk (oversatt) bok: 0 av 1
Jeg har nå ei diger ventepåblogginnleggbunke. Må gjøre et utvalg! Vet ikke om jeg nå vil satse på å blogge om de fleste bøkene eller bare de jeg har sterke følelser for. Jeg har jo uansett en oversikt over bøkene. Er det ikke bedre med få, virkelig engasjerte innlegg enn mange halvveis oppramsinger?

Jeg har i februar lest
  • barnebøker
  • fantasy - greskinspirert og bibelinspirert og indisk pluss pluss
  • en vampyrserie
  • en grafisk roman og en tegneserieroman
  • noen ungdomsbøker
  • en roman om skipet Titan, skrevet flere år før Titanic sank... med djupe filosofiske funderinger!
  • en grøsser og to fine romaner til
Så er spørsmålet: har jeg funnet noen kandidater til neste års bokvideo (Best i 2012)?
Samtale venter og Snøbarnet kan godt havne på ei eller anna liste, de traff meg.  Tenke sjæl var også fin. En av disse bøkene kan kanskje bli årets beste (eller tristeste?) barnebok. Ellers venter jeg på de store opplevelsene enda.


Jeg pleier ikke kjøpe bøker på Mammut-salget, ikke til meg selv iallfall, men i år ble det fire stykker. Vi får se hva jeg gjør med dem!

Ellers kan jeg nå straks glede meg til å lese Salomos ring (Bartimeus-"trilogien") samt The Perks of Being a Wallflower, som jeg har fått glødende anbefalinger av.



En siste ting: i slutten av denne måneden fyller bloggen
clker.com

 år, og det kommer nok et jubileumsinnlegg.

2 kommentarer:

Gråbekka`s Blogger sa...

Bra oppsumering:) Du har jo lest fått lest mye:)Morsomt å høre at bloggen din fyller snart fem år, det er imponerende:)

God helg!:)

Synne sa...

Det er faktisk inspirerende og motiverende å lage oppsummeringsinnlegg. Jeg skaper ikke nytt innhold, men jeg får oversikt - og lyst til å gå videre. God helg til deg også!