tirsdag 5. februar 2013

Hvis jeg hadde vært jøde...

Hvis jeg hadde vært jøde
(altså født av en jødisk kvinne)
og bodd i Oslo
26. november 1942
ville jeg
ganske sikkert,
kanskje,
vært blant dem som hørte banket på døra
fikk noen minutter til å pakke det mest nødvendige
ble skysset ut i en bil
kanskje med min egen, norske nabo som sjåfør
ned til havna
der "Donau" ventet
blitt stuet inn i båten
for aldri å vende tilbake
til livet
og verdigheten
som menneske.

Eller ville jeg
vært av dem som
av en eller annen grunn,
det en kan kalle en tilfeldighet,
kom seg unna
og siden bare kjente det havdype savnet
og den ubeskrivelige fortvilelsen
hver gang tanken på de jeg elsket
snek seg fram?

Aschehoug, 2012


LES Nærmere høst av Marianne Kaurin. Det gjør vondt langt inn i brystet, men du, så godt vi har av det, du og jeg.

3 kommentarer:

Ma sa...

Takk for oppfordringen, Synne!
Denne skal jeg få tak i!

Synne sa...

Ja, gjør det:) Tror du vil like den. Bare husk lommetørkle.

annkolaas sa...

Ja! Denne er kjempebra.