torsdag 28. februar 2013

Two Norwegian lasses in Edinburgh

Da var det tid for utenlandstur med lillesøster igjen! Denne gangen vestover til Skottland, nærmere bestemt hovedstaden Edinburgh.

De som har lest reiseinnleggene fra Irland, Wales/ Devon og Sverige vet at vi to søstrene er glade i 1) natur og utsikt, 2) koselige små butikker (ikke typiske turistbutikker men slike med sjarme), 3) kulturopplevelser og 4) lokalt folkeliv - å prate med folk. Det fikk vi også oppleve denne gangen - stort sett i løpet av en dag!

Sistnevnte punkt ble blant annet ivaretatt fordi søster, som er engelsklærer på videregående, hadde med seg jobb-ipaden og skulle intervjue noen ekte skotter om hva det er å være skotsk. Vår hyggelige husvertinne på B&B-en Craigmoss Guest House fortalte at hun var en patriot, mens den yngre og like så trivelige IT-konsulenten Lisa regnet seg som britisk og heller ville fremheve Skottlands teknologiske nyvinninger enn den evinnelige haggisen (som smaker som lungemos - jeg prøvde den med tyrkisk couscous), sekkepipen og tartanen (som hun ikke likte). Kjekt å få sett saken fra begge sider! Dere vet kanskje at skottene skal stemme over løsrivelse fra Storbritannia i 2014?

Nok prat. Her kommer noen bilder som gir et inntrykk av denne flotte byen.
"Vår" Bed & Breakfast i midten (rødt hus).

Trappeoppgangen i Craigmoss Guest House.
Med tartan på golvet, selvfølgelig!


Dette er faktisk midt i sentrum! Opp på Calton Hill, en vulkansk klippe.


Her ser vi litt av National Monument på Calton Hill,
en Parthenon-kopi som fordi skottene hadde dårlig råd aldri fikk mer enn 12 søyler.
I bakgrunnen byen med kystlinjen bak.
 
Vi stakk innom en kirkegård som virkelig viste forskjellen på rike og fattige.
"Memento mori".

Utsikt over byen (her må du snu hodet, ja) fra en enda større ås, nemlig
Arthur's Seat i Holyrood Park (takk, lillesøs!). Det var her vi traff Lisa med hunden.
Så var det kultur. Her sitter jeg faktisk inne i Elephant House, kafeen der
J.K. Rowling begynte på fortellingen om Harry Potter. Stas!
Og så fikk vi se/høre musikalen Cats! En herlig opplevelse.
Dørskilt på en speil-butikk. Klikk på bildet for å forstørre.
Da får du deg en god latter.

 
En ting var slett ikke bra ved denne ellers så flotte byen: søppel. I gatene, i parkene, på stiene. Håper de kan gjøre noe med dette, for det trekker ned inntrykket betraktelig.

Ble det noen bøker på Lesehesten, da? Selvfølgelig. Vi var blant annet inne på en koselig liten barnebokbruktbutikk, Old Children's Bookshelf, der barnebibliotekaren siklet over gamle utgaver av Bobsey-barna, Polyanna i Holywood (det visste du ikke!) og masse klassikere. Claire, den hyggelige ekspeditøren (vikar), var kanadisk og hadde mye å fortelle om både bøkene de solgte og sitt eget land (som vi skal til til sommeren...) Jeg kjøpte med meg Good Wives, som er en fortsettelse av den mer kjente og filmatiserte Little Women.



Ellers kjøpte jeg ei artig sitatbok, Keep calm and carry on, med glupe ord fra hele verden. Du skal få et sitat her:

After a day's walk everything has twice its usual value.
(G M Trevelyan)

På flyplassen i Amsterdam kjøpte jeg Religion for Atheists av Alain de Botton. Forfatteren forteller om positive trekk ved organisert religion som ikke-troende må finne alternativer til. Har til nå lest om community (fellesskap). Interessant.

I løpet av helga ble jeg forresten ferdig med bok 2 i Sevenwaters-serien. Irsk handling, men passet likevel godt på denne Skottlands-turen.

For å si det kort og enkelt: dra til Edinburgh, folkens!

6 kommentarer:

annkolaas sa...

Så kjekt! Jeg har vært i Irland og England, men aldri i Skottland. Enda. Jeg skal til London (for n-te gang) i påska, det er fremdeles mye jeg ikke har fått sett og gjort. Grunnen til at jeg reiser dit så ofte, er at det er så enkelt å komme seg frem (jeg er helt ubrukelig i utlandet, med en stedsans lik null) med to små barn. Kos dere videre!

ellikken sa...

Jeg var i Edinburgh i 99 og har lengtet tilbake siden den gang. Har reist en del rundt, men lite om noe kommer opp mot vakre, idylliske Edinburgh.

Denne kirkegården... Er det den midt mellom Carlton Hills (Jeg klatret opp på toppen, fikk akutt høydeskrekk og måtte få hjelp av et busslass japanesre for å komme meg ned igjen. Jeg grøsset av skam da jeg så bildet...) og slottet? I så fall var jeg der noen kveldstimer, vettskremt, paranoid og mørkeredd.

(Nå fremstår jeg som usedvanlig nervøs)

Synne sa...

@Lena: byen er grei å finne fram i, det meste som er verd å se (hva nå enn det betyr) ligger innenfor noen få kvartaler. @Elliken, det høres ut som om du hadde lest for mye grøss på forhånd;) Jo, det kan stemme at kirkegården ligger der.

Mari sa...

Herlig reiserapport, Synne. Tusen takk for at du deler bilder fra turen med oss :) Jeg skulle ønske jeg var litt tøffere til å legge ut på reiser.

Synne sa...

Mari: jeg har erfart at det ikke er farlig:) Bare sett i gang!

Gunn Lina sa...

Takk for rapporten og helga:) Var en fantastisk flott tur! Tenkte bare jeg skulle påpeke at toppen heter Arthur Seat og ikke Holyrood Park - det var antageligvis parken rundt Holyrood House/Castle.