lørdag 17. august 2013

Amerikabøker


Lesestoff fra Nord-Amerika.

Nå er jeg altså tilbake fra sommerferien i USA (Wisconsin) og Canada (Toronto).
Det var en utrolig fascinerende tur, der jeg og søster delvis var ekte byturister (stod i kø ved Niagara Falls, mm), dels "familiebesøkende" som fikk bo hjemme hos et amerikansk par i småbyen Ashland ved Lake Superior. En opplever ulike ting i de to situasjonene; begge typer opplevelser er gode å ha med seg. Og så har jeg mye å fortelle. Noe kommer nok dryppende ut på denne bloggen. Først tenkte jeg at jeg skulle liste opp lesestoffet jeg kjøpte "over there". 
  • National Geographic, med sukker som tema. Kjøpt på en av flyplassene på veien til vennene våre i Ashland (Newark eller Minneapolis, det er ikke så nøye). Det hender jeg leser den norske varianten, som vi abonnerer på på jobben. Ofte mye interessant.  
  • Tribal Childhood: Growing up in Traditional Native America av Adolf Hungrywolf. Kjøpt på Native Centre i Toronto, sammen med diverse suvenirer. Opplevelser fra Amerika inspirerte meg til å finne ut mer om indianernes liv: vi fikk være med på en indiansk powwow første dagen i USA, og så filmen Older Than America (lånt av en vaskeekte Native American; se traileren her) mot slutten av oppholdet der. 
  • To Live av Yu Hua. Denne fant jeg utstilt i vinduet til en liten hobbybutikk i Toronto; da vi kom inn i butikken var det ingen bøker inne i lokalet, men bak disken stod det en hyggelig, noe stillfaren asiat som sa at han gjerne åpnet lerretet bak vinduet for å finne en av bøkene til meg. Det ble denne kinesiske bestselgeren, som visstnok var bannlyst i opphavslandet. Jeg syntes den passet å ta med seg, siden vi bodde et par netter i byens Chinatown.
  • The True and Outstanding Adventures of the Hunt Sisters av Elisabeth Robinson. Jeg spurte søster om hun kunne finne et par bøker til meg i Bargain Hut, bruktbutikken som vår vert Carole arbeider i, mens jeg prøvde klær. Hun var litt skeptisk til om hun kunne finne noe jeg likte, men fant denne og i tillegg en krimroman med handling fra området vi var i, The Chocolate Chip Cookie Murder. Sistnevnte ble først og fremst en kulturell reise for meg, ikke så spennende som krimroman. Men gleder meg til å begynne på Robinsons bok, som handler om to søstre! Kanskje en parallell til oss?
  • Unorthodox: the Scandalous Rejection of my Hasidic Roots av Deborah Feldman. Kjøpt i en bokhandel på Minneapolis flyplass på veien hjem; lest ferdig i løpet av turen og elsket. Utrolig fascinerende historie om ei jødisk jente i New York som vokser opp i den jødiske hasidiske sekten, begynner å kjempe imot og etter hvert våger å forlate mannen, familien og samfunnet sammen med sønnen sin. Nå og da måtte jeg minne meg selv om at det var snakk om jøder og ikke fundamentalistiske muslimer - fordi sistnevnte gruppering er best kjent her i Norge? Her er et sitat jeg merket meg spesielt (s. 47), det vakte gjenklang:

    For a long time I wouldn't be ready to accept that my worldview could be wrong, but I do not look back with shame at my ignorance. It is that innocence that Zeidy strove to instill in me, the sweet, childlike naïvité of my ancestors that is supposed to last on into adulthood and even old age, and that I would eventually shed almost all of, except the very basic root of it at the heart of my nature. Years later, even when I gazed at the world with eyes wide open, I would still be innocent in my heart.
  • The Virgin's Knot av Holly Payne. Poetisk roman med handling fra Tyrkia på 1950-tallet, kjøpt på et salg utenfor en stor bygning med et skilt på: "Bookstore". Jeg lurte på hva dette store bygget kunne romme av bøker; vi gikk inn og fant ut at det var fullt av effekter og studiemateriale til University of Toronto. Men interessante og billige bøker var det altså på bordene utenfor. Boka var fin og gripende på sin måte, og jeg likte godt skrivemåten med korte setninger, men den ble litt langtekkelig, eller det kan være at den bare ikke passet som lesestoff på togturen tilbake til Ål.
  •  Outdoor Follies: Humor and Adventures in the Outdoors av Peter F. Crowley. Fått av forfatteren, faktisk! Han er bestekameraten til verten vår Glenn (mammas tremenning, Caroles mann), og etter å ha lånt den private stranden hans ved Lake Superior et par ganger - tusen takk, Pete - fikk vi møte ham i egen høye person. Steke fisk kan han også. Gleder meg til å begynne på denne minneboka fra området vi var i (selv om det visstnok er fokus på jakt og fiske).
  • Strictly Casual, redigert av Amy Prior. Kjøpt på det samme utendørssalget til UoTo; lest før Virgin's Knot fordi denne virket mer lettlest og fristende. Hovedtemaet for novellene er kjærlighet og/ eller sex i ulike former. Det ble til at jeg leste denne på bussen fra Toronto til Detroit, og dukket opp for å puste mellom hver novelle (med en forsøksvis sylkort kommentar til søster: Æsj! Sukk! Uff! og så videre). Noe var usmakelig. Noe var veldig bra. Det meste midt imellom. 

Ingen kommentarer: