onsdag 9. oktober 2013

Baksjå og framsjå: september


Sett utenfor en bokhandel i Telemark.
Nesten særskriving. Måtte bare si det.
Oktober har startet. Er det noe nytt i Sørlands-lesehestens leseverden? (Her kan du se oppsummeringa fra august, som flaut nok er bare tre innlegg siden... nok om det.)

Jeg har hatt min private PC inne til reparasjon, og det betyr at det har blitt mindre tid til å surfe og skrive på nettet. (Disse setningene er skrevet mens jeg sitter bak en jobb-PC og venter på at folk skal komme for å låne.) Og uten nett-tid hjemme blir det jo automatisk mer tid til å lese papirbøker, ikke sant? Jeg kjenner at det har vært godt de siste dagene. Jeg prata nettopp om smarttelefoner med ei venninne, disse dingsene som gjør at en alltid er tilgjengelig for de en nett-kommuniserer med. Ikke så tilgjengelig for folk i det fysiske rommet du er i. Jeg tviholder fortsatt på den dumme telefonen min fordi jeg ikke har lyst til å bli som flertallet på videoen under:



Men dette innlegget handler om måneden som gikk. Hva leste jeg?
  • Siggen og den nye naboen av Øystein Løk, barnebok som jeg tenker meg vil passe godt til høytlesning for 1. eller 2. klasse. Tar opp temaer som mobbing og nye foreldre og er ellers, helt enkelt, hyggelig lesning.
  • siste bok i Tunneler-serien, Terminal (Roderick Gordon og Brian Williams). Og wow. Slutten er ikke fullt så grøssete som bok 5, men spennende nok likevel, og med en slutt som... ja. "Du skal ikke spoile." Jeg håper på å få skrevet mer om boka senere.
  • to serieromaner kjøpt i Oslo, nevnt i dette innlegget.
  • tre nye oversatte barnebøker som nok passer ekstra godt for jenter (i det minste to av dem). Ei finsk røverjente, ei nederlandsk frittalende jente og ei tegneglad, pinglesdagbok-aktig amerikansk ei. God lesning. Jeg brukte disse i bokprat for mellomtrinnet på en skole, og det virket som de falt i smak! 
  • en tankevekkende og nokså tragisk roman fra dagens Italia. Stikkord: vennskap, kropp og (manglende) framtid.
  • Klemmeboken, som jeg lagde en gibort av (og det er ingen tvil om hvem som får et eksemplar: Bente Lill!)
  • ei bok om seksualitetens plass i religionene. 
  • en strålende godt skrevet norsk fantasy, debutantroman, som jeg håper å skrive mer om senere: Odinsbarn av Siri Pettersen. 
  • to ungdomsbøker av Vigdis Bjørkøy, om adoptivjenta Linn og forsøkene hennes på å finne plassen sin i sitt eget liv.
  • en brevroman for ungdom, korrespondansen mellom en norsk gutt og ei tyrkisk jente, likte også denne.
  • første bok i vampyrserien Morganville. Foreløpig uten det store innslaget av vampyrer, og det gjør meg ingen ting.
Sum: 15 bøker, 122 bøker fra nyttår til utgangen av måneden. Fra septemberlesinga vil jeg trekke fram Odinsbarn og muligens en av de oversatte barnebøkene som Best i 2013-kandidater.

Hva skjer så i oktober?
Jeg har nettopp katalogisert en bunke med barne- og ungdomsbøker på jobb, der kan det nok være bøker jeg vil lese. Ellers kjøpte jeg faktisk 6 romaner i dag på salg på bokhandelen (10 kroner per pocketbok!); det er sjeldent! Jeg tror faktisk at Lesehesten fra Sørlandet må innføre kjøpestopp; det høres litt rart ut, men slik er det. Mitt psykiske ve og vel står på spill...
I helga kjøpte jeg tre grafiske romaner på Outland; de er alle lest og ga meg mye. Sannsynligvis månedens beste leseopplevelser. Den ene var ei Bone-bok (Jeff Smith); de andre to er skrevet av Craig Thompson (som skrev Tepper) og er mer trist/alvorlig lesning, men utrolig flott lagd. Tenk at jeg kan sette dem i bokhylla mi:)

Her er ellers et bilde av noen av bøkene som venter på meg - hva syns du jeg burde begynne med først? 



Så ønsker jeg alle en fortsatt
god lesemåned! 
Eller en generelt god måned, for deg som ikke leser fullt så mye!

2 kommentarer:

Bente Lill M sa...

Hurra!! Som sagt, klemmer kan en aldri få for mange av... ;)
"Takknemlighetsklem"

Synne sa...

Nei, det trenger en overskudd av i kalde vinternetter;)