søndag 10. november 2013

Baksjå og framsjå: oktober

Den litt grå vintermåneden november er i gang, og det betyr at det er tid for oppsummering for oktober. Oktober var til gjengjeld ganske så fin og høstlig!
Her kan du lese bloggoppsummeringa for september.



Lesehesten fra Sørlandet har vært nordlending.
Kjekt å være tilbake på gamle trakter.
Foto: Gunn Lina Fredriksen



Hva leste jeg i måneden som gikk?
  • tre grafiske romaner som jeg planlegger å skrive varmt om, funnet på Outland i Oslo da jeg skulle nordover og egentlig hadde nok bagasje fra før i bagen. Men sånn kan det gå.  
  • hele 23 bind i Alvefolk-serien! Tipper det kommer noe om den i samme innlegg som over. Ble først kjent med denne serien som tenåring, da i farger. Disse drar månedsstatistikken veldig opp - ganske raskt lest, men bøker er de jo, siden de har permer og sidetall og alt!
  • diverse ungdomsbøker som kom til biblioteket gjennom kulturfondordninga. En av dem skrev jeg om her. En annen, Hyperpubertet, vil jeg gjerne blogge mer om... hysterisk (morsom) bok med en dyster bunn. Så vakker du er er nominert til Brageprisen, og det kan jeg skjønne. Nesten saman er omtrent like vakker, og lettlest. Blå øger kan isje lyge er like rar som den høres ut; bergensk science fiction som faktisk har noe for seg, tror jeg, hvis en bare klarer å skjønne den gjennomgående dialekten og ikke skremmes av den kjedelige framsida. Det som er sant er sterkt skrevet om temaet festvoldtekt. 
  • ei oversatt spenningsbok som handler om hvordan en liten sommerfugl kan føre til en menneskelig katastrofe. Fascinerende tanke!
  • den aller første boka jeg har lest som kommer inn under sjangeren en kaller steampunk; skrevet av en tenåringsgutt. Handler ikke om mennesker som kommer fra Odda.
  • ei fantasybok om to ungdommer som lever i hvert sitt fengsel; ganske så original, men som jeg av en eller annen grunn ikke fikk til å fungere i mitt hode; var verdenen for lite gjennomarbeidet eller var det bare det at forfatteren ikke fortalte godt nok om den? Pluss for en veldig overraskende vri mot slutten.
  • en dagboksroman av svensk-russiske Maria Zennström, sannsynligvis selvbiografisk i stor grad, passende nok oversatt fra svensk av Karl Ove Knausgård:) Ei sånn bok som jeg virkelig ble truffet av mens jeg leste den; siden har den stått i ventepåblogginnleggbunka og blitt sakte glemt. Når jeg blar i den på nytt føler jeg at den fortjener en oppfriskning og kanskje noen velvalgte ord.Vi får se.
Sum i oktober: 36 bøker, det blir 158 bøker lest fra nyttår til utgangen av måneden. Fra oktoberlesinga vil jeg trekke fram Habibi (beste grafiske roman) og sistnevnte dagboksroman, Hvordan ser et liv ut hvis man ikke har nok kjærlighet? (tristeste? vakreste? roman), som Best i 2013-kandidater. Flere av ungdomsbøkene kan også nå høyt opp.

Hva skjer så i november?
  • Jeg rydder opp i ventepåblogginnleggbunka mi. Først og fremst ved å ta ut bøker uten å blogge om dem. Men noen får stå litt til. Se ellers boklista mi for ganske utfyllende oversikt! (Noen hemmeligheter må man ha.)
  • Jeg fikk nettopp en pakke fra Amazon i posten, med Allegiant, siste bok i Divergent-serien - hurra! og ei bok om den bibelske trekanten Abraham/Sara/Hagar. Sånt lyser opp en lesehests novembertilværelse.
  • Ellers kommer det stadig nye kulturfondbøker til jobben, og for barn og ungdom syns jeg det kommer en del bra. Kanskje bloggbart. En nylig tur til Drammen på barnebokseminar (IBBY) økte forresten leselysten og kjøpelysten (til jobben) betraktelig! Masse å ta tak i der. Som bibliotekar / lesehest er jeg vel egentlig dømt til å streve med skillet mellom fritid og jobb, men av og til er det helt ok.
  • Jeg er ferdig med ME-boka De bortgjemte, som virkelig var sterk lesning, og holder på å lese Ny by av Maria Børja, om ei norsk dame som reiser til New York for å studere, og blir der. Kjempespennende om kulturforskjeller og identitet og hva en voksen person kan/burde gjøre med livet - og med vonde stikk til Norges oljerikdom (bør vi kjenne på dårlig samvittighet for at vi bor i et Statoil-rikt land?)
  • A propos New York: Jeg har sagt helt siden i sommer at jeg skal blogge om turen til USA, og nå har jeg begynt å planlegge det første innlegget!
  • Og ja, så har jeg, i motsetning til det en skulle tro når jeg lister opp alt her, et

    liv utenfor lesesfæren.
    Heldigvis! 
Men god lesemåned!

Ingen kommentarer: