lørdag 7. desember 2013

Baksjå og framsjå: november

November i Ål...før snøen forsvant. Og kom igjen.

Selv om det i disse adventstidene er mest fokus på dagene som kommer, går det an å lage et oppsummeringsinnlegg for de som gikk. 
Her kan du lese bloggoppsummeringa for oktober.

Og FOR en aktivitet på bloggen her i november! Hele FIRE innlegg! Av dem så mye som TO direkte bokrelaterte. (Nok syting.)
De to handlet om grafiske fortellinger og om tre ganske spennende bøker lest i novembervinden.

Ellers leste jeg i november (titlene står her):
  • ei veldig sterk bok om sykdommen ME. Uforstand og maktmisbruk av alvorlig syke mennesker. I Norge. Helt opp til 2011. Jeg fikk lyst til å utføre en razzia i ME-bøkene på biblioteket, faktisk. Ikke gjort.
  • tre barnebøker som kom på kulturfondordninga til biblioteket. Fine på hver sin måte. Brageprisnominerte Brune var den enkleste, men også den fineste.
  • en amerikansk ungdomsroman om hva som kan skje etter en nesten-voldtekt
  • en norsk ungdomsroman om hva som kan skje med et nygift ektepar i Dubai... dramatikk.
  • ei samling med erotiske noveller for ungdom. Det fins!
  • en dansk krimroman av en av mine favorittforfattere (Lene Kaaberbøl), kjøpt selv på pocketsalg i bokhandelen. Plutselig kom jeg på at jeg hadde en leseutfordring i år! Har lest 5 av 10 krimromaner til nå, og jeg vil ikke stresse. Men denne var utrolig bra. Jeg skjønner at jeg liker bedre realistiske plot og problemstillinger i krimmen enn det som fins i den mer "spekulative" psykopatisk massemorder-krimmen.
    Samtidig som det blir mer grusomt fordi en vet at slike ting - her barnekidnapping - skjer i virkeligheten. Akkurat nå når jeg skriver dette, kanskje.
Sum: i november 11 bøker; 169 lest til nå i år.

Kan noen av disse toppe Best i 2013-lista?
  • Jeg tviler på at jeg lager en kategori for "krim", men i så fall henger Gutten i kofferten høyt.
  • Habibi må være den vakreste boka jeg har lest i år.  
  • Engelen fra helvete er sannsynligvis den sprøeste.
Hva skjer i desember? Bortsett fra den pågående adventskalenderen?
  • Jeg er nettopp ferdig med Gregor og Baneprofetien av Suzanne Collins. Litt usikker på om det blir innlegg om den.
  • Jeg har fått lånt meg Lyset, siste murstein i Gone-serien av Michael Grant (dystopi/mutantserie), og gleder meg til den! Spent på om jeg klarer å huske hva som skjedde i den forrige, eller om jeg trenger en oppfriskning.
  • Jeg har også lånt to helt realistiske romaner som jeg tror blir bra, Hjem til meg av Trude Marstein og Mitt liv var et hett bibliotek av Kristian Klausen.
  • burde jeg kanskje skrive om Catching fire? Ellers nærmer det seg tiden for Hobbiten: Smaugs ødemark, som jeg mest sannsynlig kommer til å se på kino.
God desemberlesemåned og førjulstid!

Ingen kommentarer: