søndag 29. juni 2014

Smakebit på søndag: Om skjønnhet

Jeg holder på å lese Om skjønnhet av Zadie Smith. Det er første gang jeg leser noe av denne forfatteren, og sannsynligvis blir det ikke den siste! Levende fortalt, intelligent, trist og av og til morsomt om to familier i USA som har sitt å stri med av identitetskonflikter, kulturforskjeller og forvirring rundt begjær og kjærlighet. Hva er egentlig en familie, og hvor hører en egentlig hjemme?

Dagens smakebit kommer fra side 168:

Claire hadde allerede tatt et par skritt mot Monty. Kiki sluttet seg til henne, men så stanset hun opp og kom tilbake til Howard og snakket i øret hans. Stemmen var skjelven, men grepet rundt håndleddet hans var det ikke. Hun sa et navn og satte et vantro spørsmålstegn etter det. Howard kjente at mellomgulvet bare sank. 

"Du kan få bo i huset," fortsatte Kiki, og stemmen sprakk, "men det er også alt. Du kommer ikke nær meg. Hvis du kommer nær meg, dreper jeg deg."


Aschehoug, 2007

Det er bloggen Flukten fra virkeligheten som er vert for smakebit-utfordringa, og her kan du finne flere smakebiter.


6 kommentarer:

Helena sa...

Intressant smakbit, tackar :)

Monika sa...

Spännande smakebit, jag vill veta mer :)

Synne sa...

Det er også et viktig vendepunkt i romanen, som jeg var litt usikker på om jeg skulle røpe.

astridterese sa...

Det var dramatisk! Jeg ser at denne allerede står på leselisten min. Det var godt, for jeg følte jeg hadde hørt om den før :-)

Ellikken sa...

Zadie Smiths persongalleri er fantastisk. Hun har en helt egen evne til å skildre sine karakterer, slik at personene blir viktigere enn historiene. God fornøyelse!

Synne sa...

Ja, det gav mersmak, @elliken!