søndag 1. november 2015

Kypros



Det har vært mye ut og inn av kofferter for Sørlandslesehesten i det siste, men snart skal jeg ta en lengre tur, og bare på ferie, til Kypros. Min første utenlandstur helt alene.
I dag har jeg brukt tida til å pakke, sjekke reiseopplysninger og prøve å planlegge hva jeg skal gjøre i Larnaca, som jeg skal overnatte i tre netter på leilighetshoteller (aldri gjort før), og Limassol-området, hvor det blir to netter på luksushotell (mer luksus enn vanlig!).

Jeg prøver å ikke detaljplanlegge for mye; dette skal være en avslapningsferie. Muligens blir det et besøk på et arkeologisk sted. Rusling rundt i sentrum og gamlebyer før natten faller på. Vinteren eller senhøsten har såvidt begynt på øya, så jeg kan ikke forvente veldig varmt vær, men er jeg heldig og langtidsvarselet slår til, blir det iallfall en femten grader varmere enn her i Norge (litt vind).

Været slik det visstnok blir i Larnaca (Yr.no).


Uansett, jeg håper på å få dyppet iallfall ei tå i sjøen!


For å drasse på så lite bagasje som mulig kommer jeg til å laste ned noen ebøker på mobilen fra norske bibliotek (eBib og eBokBib). Ei papirbok blir nok med likevel! Ellers har jeg tenkt å bruke smarttelefonen så lite som mulig, og jeg har bestemt meg for å ikke oppdatere Facebook underveis, og i stedet for ta med meg ei tegneblokk hvor jeg vil drodle litt minner og strøtanker hver dag. Så det er store sjanser for at det blir den viktigste "boka" fra denne turen.





For noen uker siden leste jeg en roman fra Kypros for å forberede meg litterært til turen: Soloppgang av Victoria Hislop. Den falt jeg for! Kypros er jo i dag en splittet øy, delt mellom Republikken Kypros, som er med i EU, og Nord-Kypros, som tyrkerne styrer. Hislop forteller om tiden før og etter denne delingen, på starten av 70-tallet.
Handlingen er lagt til den (tidligere mest populære) kypriotiske turistbyen Famagusta. Her vokste det opp luksushoteller som paddehatter, og mye av handlingen i boka dreier seg rundt det mest luksuriøse, oppdiktede Sunrise Hotel. (Derav tittelen.)



Schibsted, 2015
Vi møter både det steinrike ekteparet som eier hotellet, Stavvas og Aphroditis Papacosta, og de ikke fullt så rike folkene som arbeider for dem: den greskkypriotiske nattklubbstyreren Markos, den tyrkiskkypriotiske frisøren Emine og hennes tenåringssønn Hüseyin, som jobber på den flotte stranden.

Med utgangspunkt i disse personene følger vi så Markos' og Emines familier, en greskkypriotisk og en tyrkiskkypriotisk, som velger å holde stand når alt blir snudd opp ned: tyrkerne inntar Famagusta og resten av det nordlige Kypros, alle andre flykter fra byen. En sønn i hver av familiene er med i krigen, på hver sin side. Klarer resten å samarbeide om å overleve?

Det er virkelig interessant å få et innblikk i noe som faktisk skjedde på Kypros for ikke mange tiår siden. Fascinerende å forestille seg kontrasten romanpersonene opplever - rikingene som havner i en flyktningeleir (litt som syrerne i disse dager?), arbeiderne som inntar hotellet, alle de dramatiske hendelsene rundt dette. Og de personlige historiene som driver mye av spenningen: vennskap, troskap, fryktelige svik.

I dag er området Victoria Hislop skriver om, en inngjerdet spøkelsesby kalt Varosha (i dagens Famagusta). 

Kanskje bare bra at jeg ikke har tid til å ta en tur dit i uka som kommer?
Siden det skal være ferie, mener jeg?

Ingen kommentarer: