mandag 6. februar 2017

Oppsummering av 2016: Barnebøkene


Jeg har vært i verdensrommet!
Jeg har også vært i verkstedet til en oppfinner.
Og i jungelen.
Og i flere utgaver av London, faktisk!
Jeg har møtt små og store helter og uvenner, ekle slangemonstre og søvnige elefanter.
Alt gjennom litteraturen.

Jeg leste 47 barnebøker i fjor, 29 av dem var norske utgivelser. Enkelte bildebøker og lettleste bøker kan jeg nok ha lest gjennom på jobben (biblioteket) uten å skrive dem ned her. Barnebøker er nemlig først og fremst jobb, men av og til finner jeg skatter som barnet inni meg kan glede seg over. Noen av bøkene har jeg bokpratet om for barn i kommunen.

Hvordan kan en bestemme om ei barnebok er god?

Når en jobber med formidling er det lett å tenke målgruppe. Har boka ei tydelig "appellgruppe" (alder/kjønn/lesenivå), og vil den i det hele tatt treffe barn i dag?
Ikke alltid så lett å vite.

Noen forfattere har bevart et litt "gammelt" barn i seg, fra den gangen de selv var små. Verdenen var annerledes den gangen enn dagens verden. Mer oversiktlig. Enklere. Klarer dette barnet forfatteren har et forhold til å nå inn til Linnea og Emil i 2017?
Det vet en vel ikke uten å gi boka til Linnea og Emil, eller lese den høyt, eller, hvis ikke en av dem liker den, prøve den på helt andre barn.
Ulike bøker vil ha ulik appell, og noen har en bredere appell enn andre.

Det jeg instinktivt tenker på som gode, eller iallfall fengende, barnebøker har det som mange barn ser etter: humor og driv og en hovedperson de kan identifisere seg med, eller iallfall heie på - i tillegg forventer jeg at boka er godt oppbygd og ikke har skrivefeil. Og fantasi er sjelden en uting!
Selvfølgelig er det også en del som heller ser etter noe nytt å lære, noe å tenke over, eller ikke liker/ er lei av handlingsmettede bøker og vil ha noe mer rolig.
Uansett, det er gjerne ett eller flere av disse elementene jeg finner også i bøkene jeg selv koser meg med. Her er lista over de jeg likte ekstra godt i 2016:

 Har du lest noen av disse?






Ingen kommentarer: