søndag 5. mars 2017

Oppsummering av 2016: ungdomsbøkene

Dette er det siste oppsummeringsinnlegget for "Best i 2016". Tidligere har jeg oppsummert romanene, fagbøkene, tegneseriene og barnebøkene

Jeg leste 57 ungdomsbøker i fjor. Det var bøker i så å si alle sjangre: realistisk drama, dystopi, spenning, alternativ historie (kontrafaktisk), science fiction, fantasy og grøss.

Personene jeg leste om
forelsket seg eller ble gjenstand for forelskelse, 
fikk og mistet venner, 
ble fanget eller var på flukt, 
ble voldtatt, 
ble radikaliserte, 
la ut på viktige reiser i tid og rom, 
planla fest, 
kom i puberteten, 
kjempet mot ondskap (i seg selv eller i dødsengler og vindkrefter),
møtte døden,
fant ut noe nytt om seg selv
(som uante krefter eller en hittil ukjent bakgrunn).

De var gutter, jenter og eventyrskikkelser.
Masse spenning, mange gode historier.

Foto: Flickr (Smilz4U18)


De aller fleste bøkene jeg leste var av norske forfattere. På andreplass kom de engelskspråklige forfatterne, og så en håndfull nordiske - litt som statistikken over ungdomsbokutgivelser i Norge.

De fleste bøkene var nye, men jeg leste også moderne klassikere: Alexandria-bøkene til Jon Bing og Du kjenner meg ikke av David Klass. 
Jeg fullførte flere spennende serier: Drakeguten, Dødsengler, Beta. Og jeg snuste på andre: Splintret, Half Bad, Nattskolen, Boy Nobody. Jeg fikk også med meg en ny "slutt" på Harry Potter-serien gjennom teatermanuset Harry Potter and the Cursed Child.

Når jeg ser på titlene jeg valgte ut til "best i 2016", er det flest i sjangeren realistisk drama. Flere av disse gjorde sterkt inntrykk. Ellers var det en håndfull spenningsbøker med dystopisk tilsnitt, pluss en fagbok. Kanskje jeg må dele opp i flere kategorier. 
 Med i konkurransen:
En av bøkene på lista har nettopp mottatt Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok. Et tegn på at jeg og jurymedlemmene er enige! 

Ingen kommentarer: