onsdag 6. september 2017

Barnebøker om høsten, del 2 (ungdomsbøker)

Supert verktøy når vpbi-bunka blir lang: en lapp som fylles ut med en gang boka er lest, kan også brukes på jobb under forberedelse av bokprat.

I dette innlegget tar jeg fram to svenske ungdomsbøker.

Bare du av Anna Ahlund (oversettelse Kjell Jørgen Holbye) er en romantisk skildring som minner meg litt om bøkene til en annen svensk forfatter, Katarina von Bredow. "Forbudt" kjærlighet er stikkordet. Kjell Jørgen Holbye har oversatt boka til norsk.

Gyldendal, 2017
16 år gamle John blir forelska i søsterens kjæreste, som sannsynligvis er bifil. Søsteren skjønner snart hva som skjer mellom de to guttene, og prøver å sabotere - men gjør hun det for å beholde kjæresten eller for å beskytte broren? John har også en god venninne, og ting blir ekstra komplisert når denne venninna blir forelska i - eller i det minste kåt på - vår hovedperson.

Mye av det som skjer får meg til å tenke på sesong 3 i TV-serien SKAM og trekantdramaet mellom Isak, Even og Evens kjæreste. Det er romantisk, det er seksuelt, det er gutter i hovedrollene, det er ei bok det er best å lese alene. Men det kan en gjerne gjøre, uansett om en er gutt eller jente. (Jeg lurer bare litt på hvorfor den kvinnelige forfatteren ikke har brukt gutter/ menn som sine konsulenter. Vil gutta likevel kjenne seg igjen?)

Gyldendal, 2016
Når hundene kommer av Jessica Schiefauer er ei mørk svensk ungdomsbok, oversatt av Line Almhjell. Den kom ut i fjor, men jeg har ventet med å lese den fordi jeg trodde den ville være for tøff for meg. Forfatteren lagde også fortellingen som jeg skrev om her, hvor gutter og jenter står som motkrefter med et moderne svensk bakteppe.

Det gjør de til dels også i Når hundene kommer. En leser om gutter som ser på jenter som sytete, puslete, påtrengende... når ikke guttene er hodestups forelsket, da. Isak har vært det, i Ester. De har vært ett.  Men så skjer det ting i Isaks liv, og alt blir annerledes. Ester klarer ikke følge med. Og hun klarer ikke fatte at Isak faktisk ikke vil ha henne lengre. Ikke tåler henne.

Det som først og fremst skjer er at Isaks bror, den ensomme Anton, blir fanget opp av en nynazistisk gjeng. Det ligger i kortene at Anton selv er homofil, men at han undertrykker det og særlig i møte med en gutt han vil tøffe seg for, lederen i gjengen. Noe av det første som skjer er at de får Anton til å terrorisere en liten hund. Da er kanskje ikke veien så lang til å skamslå et menneske. Homofile Simon, som aldri har gjort Anton noe vondt.

Det er forferdelig lesning. Bra skrevet. Men forferdelig.   
Og ikke boka du gir til en som er nyforelska.

4 kommentarer:

astridterese sa...

Godt skrevet! Jeg ble nysgjerrig på disse to. Selv om jeg kan synes det er litt kleint å lese om kjærlighet i ungdomsbøker. Det er ikke alle forfattere som får det like godt til.
Forresten, Line Almhjell? I slekt med Tone?
Ha en fin helg!

Synne sa...

Ja, jeg tror de er søstre? Har ikke Tone en hilsen til Line i den ene boka si?

astridterese sa...

Det tror jeg i tilfelle jeg har gått glipp av. Men det er ikke så rart om det er to kreative i samme familie, noen får det utlevert i DNA :-)

Synne sa...

Det hender nok, det!