fredag 22. desember 2017

Lesehesten oppsummerer: november, del 2

Del 1 av oppsummeringsinnlegget finner du her

Tegneserier

Outland/ Zoom, 2016
På et jobbseminar stoppet jeg ved standen til tegneserie- og fantasybutikken Outland. Siden jeg abonnerer på nyhetsbrevet deres, fikk jeg velge en gratis tegneserie å ta med hjem (altså til biblioteket). Det ble et Sprint-album av Tome og Janry, med tre fortellinger i: Virus!, Monolitten fra Kaalson Long og Hvem kan stoppe Cyanina?

Jeg har aldri lest noe av Tome og Janry før, heller ikke andre tegneserier om Sprint (eller Spirou; figuren og vennene hans har blitt lagd av flere ulike forfattere og tegnere siden starten i 1938). Tome og Janry har fått æren av å ha revitalisert Sprint-serien for et par tiår siden og var også de som skapte "Lille Sprint".
Dette er nok ikke min type tegneseriehistorier, men du kan jo få vite at den norske tegneserienyhetssiden Empirix har mer informasjon her

No Comprendo, 2011
Livet er til å holde ut, tross alt av Seth er noe helt annet: en dypt seriøs, selvbiografisk roman helt uten ytre spenning. Det som skaper mest driv i boka er mysteriet hovedpersonen Seth selv prøver å løse: hva skjedde med tegneren med pseudonymet Kalo?
Seth er ikke bare tegner selv, men har lesing og samling av tegneserier som hobby. Han framstår som litt ensporet, distré og nostalgisk, med masse kunnskap om sitt interessefelt men mindre om menneskene rundt seg. Jeg vil tro at de som får mest ut av boka er andre ivrige tegneseriesamlere med en viss hang til gode, gamle dager.  

Romaner


Karma av Jørgen Jæger var hakket mindre spennende enn Stemmen, selv om det her også står om død og liv for en person i Ole Viks nære krets. Vi har med et snuskete firma å gjøre som er innblandet i både shipping av farlig avfall og utnytting av vanskeligstilte folk - og noen i Hordalands-politiet motarbeider etterforskningen...
Jeg ble skuffa over ei ganske lettvint og urealistisk løsning på mysteriet om hvem som er morderen "Karma" - og hva skjedde med researchen på selve det religiøse uttrykket? 

Pluss for at forfatteren har fortalt om mysteriet som inspirerte ham til å skrive romanen (en forlatt militærforlegning), men dette kunne godt vært plassert i et etterord.   

Fakta

Gyldendal, 2017
Jeg vet ikke om noen her husker at den såkalte Tina-saken fikk forgreininger til Lyngdal, som er småbyen hvor jeg vokste opp? Kanskje det var det som gjorde at jeg ble ekstra interessert i den nye krimdokumentaren til Erlend Frafjord, Da Tina ble drept?

Mysteriet med Tina Jørgensens død er jo fremdeles ikke løst. En vet ikke hvorfor lyngdølen stod fram og kom i politiets søkelys med vennene sine. Frafjord har ikke troen på at de hadde noe med mordet å gjøre.
Det fins så mange andre mer plausible alternativer. For eksempel vet en at flere kjente seksualforbrytere befant seg i Stavanger rundt tida da Tina forsvant. Ble disse sporene undersøkt? Kan Tina-saken være forbundet med andre uløste "cold cases" i Norge?

Dette er en krimdokumentar med mye fokus på selve mysteriet med Tinas forsvinning - og med kritikk av politiets etterforskning - men forfatteren bruker også noe plass på å beskrive Tinas familie, kjæresten og venner som på ulike måter ble preget av det som skjedde. Det blir dermed både spennende, faglig og nært.     

Spartacus, 2015
Hold fast! av Samuel Massie er en av bøkene jeg har valgt å bokprate om til jobbens "Vinterles"-aksjon i januar. Temaet for årets leseaksjon for voksne var reiser, og Massies bok er selvskreven på den lista, syns jeg. Et moderne, intenst eventyr om en skolelei gutt fra Bergen som blir lurt inn på en folkehøgskole i Nord-Norge, opplever en ny type mestring og velger å bli med læreren Jarle Andhøy til Sydpolen på skuta Berserk. Ja, nettopp - den turen der tre menn forsvant og aldri ble funnet igjen.

Inni Samuels fortelling om tida før, under og etter den farlige reisen er det også lagt betraktninger rundt hvorfor det norske skolesystemet ikke klarer å holde på ungdommer med lopper i blodet og utferdstrang.

Etter at jeg hadde lest boka, kikket jeg på dokumentarene som ble lagd fra Berserk-turen. Det ga en ganske annen opplevelse. Å se de som skulle reise ut sammen, også Samuel utenfra. Å vite at dette var det siste en så av flere av mennene. Sterkt.



Pitch, 2017
Faktaboka Homo av Anette Trettebergstuen og Bård Nylund har en merkelig design som du ikke ser før du kikker på bokryggen. Der hvor tittelen skal stå, står det "Hetero" i stedet for "Homo". Fikst! Ikke veldig bibliotekvennlig, siden bøker som står med ryggen ut er avhengige av å bli gjenkjent med rett tittel. Men fikst. En snur opp ned på ting og ser verden med andre briller.

Boka er herved anbefalt. Den forteller om ulike aspekter ved det å være skeiv (enkelt forklart: være tiltrukket av samme kjønn og/ eller ikke føle seg som kjønnet en er født med).
Hva betyr de ulike merkelappene egentlig?
Hvordan vet en at en er skeiv?
Hvordan kommer en ut av skapet?
Er det en spesiell måte å være homo på?
Hva med sex, hva med kjærlighet, hva med barn?
Fins det steder i verden hvor skeive kan føle seg ekstra velkomne - eller særlig reiser til?
Og hva bør en huske på hvis det ikke er en selv som er skeiv, men noen en kjenner godt?
Mange av kapitlene er bygd opp rundt eller krydret med personlige fortellinger fra norske skeive - bokas forfattere, kjendiser som Knut Anders Sørum og Simon Andersen, og andre som deler sine historier, sitater og anekdoter. Pluss et knippe hetero kjendiser som er engasjerte i og har noe positivt å si om de(t) skeive.
A propos Sørum, jeg har nettopp vært på Les Misérables i Oslo, det gjorde inntrykk! Fant så denne fine videoen med vinneren av fjorårets Stjernekamp.



Alt i alt

November var en lesemåned med en overvekt av barne- og ungdomsbøker som bød på ulike typer spenning. Jeg vil først og fremst huske barneboka Anton og andre flokkdyr, mens det er vanskeligere å bestemme seg for beste ungdomsbok. Flere fenget! Ellers var dette en måned med flere personlige historier - sanne og oppdiktede - som jeg vil ta med meg ei stund.

Hva skjer nå i desember?


Når jeg skriver dette er det allerede bittelille julaften, og desember har gått fort! Det har blitt litt færre bøker enn måneden før, men fine leseopplevelser så langt. Litt reising og fine stunder med venner. I morgen går turen sørover med toget, og da tror jeg at jeg gjør ferdig siste bok i Livsloven-serien, Samlet. Gleder meg! 

Ønsker alle lesere en god slutt på 2017 og et godt 2018!

Ingen kommentarer: